tisdag 12 februari 2008

Behind the scenes

Så pretto det kan bli! ;) ..okej här kommer i princip HELA historien, med ljudeffekter!

Det var två dar kvar tills Marit Helen Akslen skulle komma från Norge med kläder för en plåtning vi hade planerat i nästan ett års tid nu. (Marit är för övrigt textilkontär och jobbar runt ämnen som social struktur, könsfrågor och makthirarkier. se www.akslen.net) Och jag hade fortfarande inte klart för mig vem som skulle vara modell eftersom det var nån sorts modevecka i Stockholm så var visst landets alla modeller upptagna med att gå på catwalk:s.. Lite ansträngande var det eftersom jag redan hyrt lokal, fixat rekvisita, ordnat med stylist och hennes resa och bokat tågbiljetter för Marit, för att inte tala om Marits flygbiljetter. Skickade med ett drag av panik ett nytt mail till en av de agenturer jag redan fått nej ifrån. Typ: "Har ni nån modell som blivit avbokad???" ..och fick det första positiva svaret på väldigt länge. Så dagen efter mailet (dagen innan Marit kom hit) så blev det klart att två tjejer från Slovakien kunde ta sig den 3,5 h långa tågfärden till Gamleby för att plåta.

Hehe he, man kan säga att jag var lättad. ;) Men är det nåt jag lärt så är det att aldrig slappna av helt. För (som bekant) det som kan skita sig gör det!

Frida som lovat att hjälpa till och assa tog lite bilder när hon inte laddade film åt mig. Här är ett uval:


Styling av en av modellerna. Jennie Wiklund (från Kontrast Stockholm) va grymt duktig med både make och hår. Ser fram emot att få göra fler jobb med dig Jennie!


Marit fixar kläderna innan plåtning. Rekvisitan hade jag kunnat låna från Isacssons Antik & Kuriosa, så bla stolarna är från 1800 nån gång!


Eftersom modellerna knappt pratade engelska så var det mer charader och gester som fick råda. Lyckligtvis va båda modeller mycket duktiga och fattade snabbt.

Använde faktiskt B-ljus. Kändes lite ovant, men blixtljus är så oberäkneligt och brutalt.. och så skulle ju färgtemperaturen stämma med kristallkronan. ;)


Plåtade med min Mamiya 67, som plötligt och oväntat bara slutade funka.. Nåt hände med veven som matar fram filmen. Men bor man i Gamleby kan ens assistent på några få minuter snabbt fixa en annan, likadan kamera! Tack Frida! Och tack Per för lånet av din Pro II:a!


Marit tar isär en av klänningarna efter plåtningen för att få hem dom till Norge i någorlunda skick.. ;) De är gjorda av skjortkragar som vävs samman till rätt form.

Sen återstår givetvis en massa jobb med att soppa film, scanna alla 170 bilder för att kunna göra ett urval, scanna valda bilder, sen ställa kontrast och färg och göra en och annan retuschårgärd för att bli klar.. Vilket jag är nu!

Här finns bilderna: www.ericdavidsson.se/works/marit

TACK ALLA!

_eric

3 kommentarer:

Dennis sa...

Roligt att se lite behind the scene bilder Erik. Bilderna du tog vart ju skitgrymma. Ska bli kul att se allt hänga på väggen nere i galleri f. =)

Anonym sa...

Hmm... Alltså, Gamleby verkar ju rätt ball ändå! Kanske inte lika stort som Borås, men mindre yta det kan regna på å andra sidan... Snygga bilder iaf!
//Clive Sullivan Stephens

Anonym sa...

Grymt Eric! Hejja! Hejja! Hejja! //Carin