söndag 22 februari 2009

Ny webb..

Hej igen. Tycker det är lite dåligt med inlägg om vad folk gör på sin praktik..? Så jag skriver för alla då! ;)

(OBS! Känsliga läsare varnas för att följande inlägg innehåller farliga halter av "bajsnödigt nörderi")

Sitter på min webbbyrå (eller hemma på helgerna, he he..) och lär mig mer flash. Har nu övergått från att göra huvuddelen av sidan med det grafiska hjälpverktyget Adobe Flash, till att koda hela skiten i kodverktyget FlashDevelop. Vilket har varit en process att sätta sig in i så långt.. Men jag har iaf hunnit till att publicera min första sida nu.

Har byggt om min webbportfolio (för mitt foto) till en flashsida. Vilket kan låta väldigt dumt (jag håller med). Flash är ju bla känt för överdrivet effektsökeri och omöjliga scrollfunktioner. Inte exakt det man önskar sig när bilderna ska stå i fokus, och design och funktion knappt ska märkas. Men egentligen finns det förstås inget som hindrar att man programmerar in vanlig funktionalitet i en flashsida. Så den agerar väldigt nära en sida i html.

Frågan är dock vad det finns för vits att jobba hårt i två veckor för att få en sida att se ut i princip som en sida jag hade snott ihop på en dag i html.. (utöver det jag lärt mig)

En riktigt stark sida hos flash är att anpassa innehåll ("content" säger man gärna säger, he he!) efter fönsterstorlek och skärmupplösning. Tex kan bilder storleksförändras live på klienten med ett gott resultat.

Sen iom senaste flashspelaren (#10) så finns det enkel funktionalitet kring färghantering inbyggt!! (Wooosch!) Flash förutsätter att alla bilder är lagrade i sRGB och hanterar de utifrån det. Vilket gör att jag kan få färghanterade bilder överallt oberoende av vilken webbläsare som bilderna visas i, förutsatt att användaren har en kalibrerad skärm förstås. (Ascoolt om du frågar mig, men det bör man nog inte..)

Sen bör man givetvis nämna något om inbäddade typsnitt... Dynamiskt innehåll med XML-filer... Äh!

Har lagt upp en beta-version på min www nu. All feedback blir jag glad för! Hittar du nåt som buggar kanske?

Kram från ett rätt snöigt Stockholm.

_eric

1 kommentar:

Erik Flyg sa...

Något är skumt med bilderna.. De mörka partierna är väldigt pixliga och byter nyans när man skrollar. Möjligt att felet ligger hos mig, tänkte bara nämna det iaf :)